Forældreaftaler
Borgerskolen skaber optimale vilkår for læring, så alle børn udfolder deres potentiale (fra Borgerskolens Strategi 2019. Skolens mission).
Trivsel, lyst og forudsætninger for at lære udspringer fra hjemmet, og derfor er det vigtigt, at forældrenes rolle i børnenes skoledag kommer bedre i spil. Skolebestyrelsen har derfor fokus på at udvikle samarbejdskulturen med forældrene og omkring skolens elever.
Skolebestyrelsen ser forældreaftaler som et afgørende værktøj i dette arbejde. Dette værktøj skal og vil samtidig understøtte personalets arbejde med elevernes udvikling. Derfor er det principielt besluttet, at der pr. 1. august skal foreligge indgåede forældreaftaler for alle elever på Borgerskolen. I alle klasser.
Skabelonen for forældreaftalerne skal være et udtryk for forældresamarbejdets løbende dialog.
Målet er:
- At sikre at forældrene som minimum en gang om året drøfter hvilke retningslinjer man i fællesskab aftaler som den enkelte klasses fokus område(-er).
- At aftalerne italesætter emner og holdninger inden de udvikler sig negativt.
- At aftalerne også skal bruges til at understøtte positive tiltag, eksempelvis sociale arrangementer på og uden for skolen, temauger, med mere.
- At forældrene gennem debatten opnår forståelse for - og enighed om - hvad man fra år til år skal være særligt opmærksom på for fællesskabet (klassen)og dermed for den enkelte elevs skyld.
- At man som forældre anerkender og respekterer alle børn og forældre i klassen, på lige fod med det arbejde, der samtidig foregår eleverne imellem i klassen.
- At man som forældre er bevist om sig selv som rollemodel, over for sit eget, så vel som de øvrige børn (og forældre) i
klassen
Eksempel på dele af en forældreaftale:
- Det er, til alle tider, forældrenes ansvar at barnet møder velforberedt og læringsparat til undervisning, uanset klassetrin.
- Både børn og voksne skal tale pænt til og om hinanden.
- Mobning ved f.eks. at holde nogen udenfor er ikke acceptabelt, og der opfordres til at forældrene synligt tilkendegiver overfor deres barn, at de skal kunne omgås alle i klassen, hvilket der også skal tages hensyn til, når der inviteres til f.eks. fødselsdag.
- Vi passer på hinanden! Forældrene lover at kontakte de øvrige forældre i klassen, hvis de f.eks. ser deres barn mobbe, udøve hærværk, ryge, drikke eller andet, som burde være i forældrenes interesse at vide. (positiv omsorg)
- Vi har et godt sammenhold i klassen! Børn, forældre og personale bakker op omkring klassens arrangementer, det giver et godt sammenhold. Vi opfordrer til at, man deltager i klassens arrangementer. Der skal naturligvis tages hensyn til barnets grænser og familiens muligheder.
- Vi løser konflikter i fællesskab! Konflikter blandt klassens børn løses via det gode forældresamarbejde. Forældrene giver tilladelse til at man kontakter de øvrige forældre i klassen for at drøfte konflikter mellem eget barn og deres børn. Børnene må gerne inddrages aktivt i konfliktløsningen – evt. ved at alle mødes. Ved behov inddrages skolens personale, så vi kan følge op på konfliktløsningen i klassen.
- Vi taler med hinanden om, hvad der står i klasseaftalen og fornyer aftalen årligt.
Det er kontaktforældrene for den enkelte klasse, i samarbejde med klassens personale, der er ansvarlige for, at aftalerne opdateres årligt. KFU og skolens bestyrelse er naturligvis altid behjælpelige med vejledning, hvor det behøves.
Skolebestyrelsens forventning er, at forældreaftalerne og et stærkt forældresamarbejde med tiden vil blive en hjørnesten på Borgerskolen, og dens DNA (Borgerskolens Strategi 2019. Mål og indsatsområder frem mod 2019), og at man som forældre til en elev på Borgerskolen er indforstået med, at man tager aktiv del i sit barns udvikling på og omkring skolen, som en naturlig del af forældrerollen. Bestyrelsen mener, at man med forældreaftalerne kan være med til at sikre den positive udvikling og at man derfor altid bør sætte mål når man arbejder med aftalerne. Dialogen er afgørende.
Uddrag fra Strategiplanens pejlemærker som understøtter Skolebestyrelsens fokus på den aktive forældrerolle (Borgerskolens Strategi 2019. Mål og indsatsområder frem mod 2019).
Udvikling for alle
Med afsæt i trivsel og glæde løftes Borgerskolens faglige niveau på alle årgange og i alle fag således at den enkelte elevs fulde potentiale for læring udnyttes.
Samarbejdskultur
Vi udvikler og nytænker vores fællesskab og samarbejdskultur mod mere ligeværdighed, ansvarlighed og anerkendelse – med det enkelte barns trivsel, læring og potentiale i centrum.
Mål:
- Vi skaber rammerne for et forpligtende samarbejde mellem personale og forældre for børnenes udvikling.
- Vi samarbejder proaktivt med relevante interessenter og er en attraktiv samarbejdspartner for omverdenen.
- Vi videreudvikler og udnytter vores forskellige kompetencer i en helhed mellem lærere, pædagoger m.fl.
Borgerskolens DNA
At blive bevidste om Borgerskolens DNA med udgangspunkt i vores historik, miljø og det nære samfund. Vi udvikler vores miljø på skolen, skaber nye traditioner og gør Borgerskolen til et trygt og rart sted at være - også i fremtiden.